Category- & schapvisie

Aviko: de aardappelkenner
De belofte die Aviko aan de consument doet, luidt als volgt: “De producten van Aviko worden gemaakt met veel kennis, aandacht en zorg. Aviko vindt het belangrijk om de eerlijke smaak van de aardappel voor u te behouden, samen met de vitamines en mineralen die hem zo gezond maken”

Aviko vlekkenplan

Hoe kiest de shopper?
De klant komt naar het schap voor Frites, een aardappelspecialiteit of een aardappelschotel. Bereidingswijze is vervolgens heel bepalend. Een klant weet voor zichzelf hoe ze het product gaat bereiden. Frites is vaak onderdeel van een snackmaaltijd en wordt dan meestal gefrituurd. Is frites onderdeel van een aardappel-groente-vlees maaltijd, dan komt ovenbereiding vaker voor. Specialiteiten zijn sowieso meestal onderdeel van een aardappel-groente-vlees maaltijd en worden vaak in de koekenpan bereid. Gevormde puree producten als kroketjes worden vaker gefrituurd of in de oven bereid. Vervolgens is het productvoordeel van belang. Als prijs belangrijk is, kijkt de shopper naar promoties, het eigen merk of producten uit de basislijn van Aviko. Aviko heeft daarnaast een aantal producten ontwikkeld met specifieke productvoordelen die inspelen op consumentenbehoeften. Hieronder kun je zien welke indeling Aviko daarvoor heeft gemaakt voor Frites en Specialiteiten.


De categorie Vriesverse Aardappelproducten
De categorie vriesverse aardappelproducten bestaat uit Frites, Aardappelspecialiteiten en Aardappelschotels. De marktomzet in Nederland in de categorie is ca. 110 miljoen euro. 55% daarvan is frites, 35% aardappelspecialiteiten en 10% aardappelschotels. Van de totale omzet Vriesvers in de supermarkt wordt 11% door Aardappelproducten gerealiseerd. Kijk je echter naar de kilo’s die verkocht worden dan doet vriesverse aardappelproducten bijna een kwart van het volume. Daarom neemt aardappelproducten ongeveer 17% van de ruimte op de vriesversafdeling in beslag (gelijk aan de ruimte voor Pizza).

Merken in Vriesverse Aardappelproducten

Naast Aviko heeft het eigen merk een belangrijke positie in de categorie aardappeldiepvries. Samen zijn ze goed voor ruim 90% van de markt. Aviko vervult een belangrijke rol vanuit het creëren van waarde in de categorie. Innovatie en dynamiek in het assortiment houden zijn daarbij belangrijke factoren. Eigen Merk heeft een belangrijke rol vanuit formule uitstraling en prijssignaal. Dat zorgt ervoor dat Aviko een groter marktaandeel heeft in omzet en Eigen Merk een groter aandeel in volume.

Aviko als A-merk
De meerwaarde van Aviko is een waardevol merk te zijn voor de shopper en daardoor ook relevant te blijven in de supermarkt. Aviko als merk bouwt op drie pijlers:
• Aviko straalt vertrouwen, beleving en authenticiteit uit.
• De producten zijn van een hoge constante kwaliteit.
• Aviko is innovatief. Door vernieuwend te zijn blijft het assortiment
  dynamisch en onderscheidt Aviko zich in de markt.

Schapvisie
In de categorie is de ruimteverdeling tussen Frites enerzijds en Aardappelspecialiteiten en –schotels anderzijds ongeveer 50/50 ondanks dat er meer omzet en volume in Frites zit. Dit komt doordat Aardappelspecialiteiten kleinere verpakkingseenheden hebben en er meer verschillende varianten zijn. En juist die variatie in keuze is bij aardappelspecialiteiten belangrijk voor consumenten omdat specialiteiten meestal onderdeel zijn van een aardappel-groente-vlees maaltijd.

Omdat Aviko en eigen merk ruim 90% van de markt vertegenwoordigen, adviseert Aviko een presentatie in merkblokken. Een keuze voor clustering van de Aviko segmenten (de 5 G’s en 4 V’s) zorgt er verder voor dat een overzichtelijk en rustig schapbeeld ontstaat.