Spadel viert het succes van Spa Touch Of
‘Marketing Award onderschrijft onze mooie resultaten’
De categorie mineraalwater groeit, kon u in Foodmagazine april al lezen. En dan met name het segment ‘mineraalwater met smaak’. Het natuurlijk sprankelende Touch Of van Spadel speelde hierin een belangrijke rol; de watervariant blijkt hét antwoord op de vraag van een grote, frisse doelgroep. Een schot in de roos.

Een gezonder alternatief”, verklaarde GfK’s key account manager Hendrik-Jan Schouten het groeiende succes van mineraalwaters met smaak. “Net wat spannender dan gewoon mineraalwater, met een vleugje smaak en niet zoet.” Spadel heeft met Spa Touch Of deze categorie neergezet. Met de juiste smaken, veel ondersteuning en een duidelijke schapvisie. Een groot succes, blijkt inmiddels. Niet alleen won de mineraalwaterproducent met Spa Touch Of maar liefst drie Wheels of Retail; die voor Frisse Dranken, Marktverruiming, en de Gouden Wheel. Spadel mag zich eveneens categoriewinnaar noemen van de Foodmagazine Marketing Award niet-alcoholische dranken.

Hét alternatief voor zoete frisdrank
“We waarderen het enorm dat de retail-partners Spa Touch Of als een mooie en succesvolle lancering zien”, reageert sales manager retail Michel Wouda enthousiast. “Drie Wheels of Retail en nu deze Foodmagazine Marketing Award onderschrijven de resultaten die we met deze productcategorie hebben gerealiseerd.” “De Spa Touch Of- range blijkt hét alternatief voor frisdrank”, vult trade marketing & category development manager Marianke Verbeek aan.

Met Spa Touch Of won Spadel maar liefst drie Wheels of Retail; Wheel of Retail Frisse Dranken, Wheel of Retail Marktverruiming en de Gouden Wheel of Retail.

“Met de sensatie van prik en een vleugje smaak hebben we een compleet nieuw segment aangeboord.” Spadel heeft met deze introductie duidelijk haar verantwoordelijkheid als marktleider genomen, benadrukt ze. En bovendien voor mooie waardecreatie gezorgd. “De nog immer groeiende gezondheidstrend heeft als gevolg dat de consument steeds meer behoefte heeft aan gezonde en natuurlijke dranken. Die behoefte kon voorheen onvoldoende worden ingevuld door gebrek aan variatie en smaak. Wij besloten daarom om dat gat op te vullen met Spa Touch Of; natuurlijk bruisend Spa-mineraalwater met een hint van natuurlijk aroma en zonder toevoeging van suikers.” Een voltreffer, blijkt inmiddels. Niet alleen voor Spadel zelf, maar voor de gehele categorie. “Mineraalwater is uit het vergeethoekje gekomen. De markt voor mineraalwater groeit überhaupt weer en onze Touch Of-range is hiervan de aanjager.”

Om de retail te ondersteunen in de confrontatie van de consument met mineraalwater, zet Spadel de komende tijd zo’n vijfduizend rollende displays in.

Vlnr: Marianke Verbeek, Trade Marketing & Category Development Manager Michel Wouda, Sales Manager Retail Edwin Van Dijken, Marketing Manager Stefan De Clercq, Country Director
Confrontatie op de winkelvloer
Behalve variatie met mineraalwater is beschikbaarheid en confrontatie belangrijk, benadrukt Spadel. “Te weinig mineraal-water op de winkelvloer zorgt voor omzetverlies. Onderzoek wijst uit dat men graag meer water wil drinken, wel tot een liter per dag, maar dit simpelweg vergeet. De wil om te kopen is er dus, hier zijn niet eens promo’s voor nodig. Het gaat er om dat het er staat. Vooral in de zomer! Bij hoge temperaturen kopen consumenten zo’n twintig procent meer frisdrank en wel vijftig procent meer mineraalwater. Zorg daarom het hele jaar door voor een goede buffer.”

Variatie is key
Innovatie zorgt duidelijk voor groei binnen de categorie Frisdranken en om deze groei door te zetten, blijft Spadel investeren en innoveren, vertelt Wouda: “Het segment ‘koolzuurhoudend mineraalwater met smaak’ groeit exponentieel en is inmiddels vol-wassen geworden. Nu is het zaak om die volwassenheid te behouden en te vergroten.”

Door variatie bijvoorbeeld. “Niet voor niets bieden we zes varianten Spa Touch Of; Lemon, Mint, Blackcurrant, Grapefruit, Apple en Peach. We hebben bewust gekozen voor het verrassingseffect. Om daadwerkelijk succes te hebben binnen mineraalwater, moet je de consument blijven triggeren.” “In feite zijn we achterstand aan het inhalen”, vult Verbeek nuchter aan. “In landen als Zweden bijvoorbeeld, is dit onderdeel al jaren groot. Bij ons is het, ondanks het recente succes, nog een bijkomend segment. De aandacht voor mineraalwater is gegroeid bij de retail, wat we heel erg waarderen; de meeste retailers hebben dit jaar hun mineraalwaterschap uitgebreid. De groei van mineraalwater heeft echter nog lang niet zijn plafond bereikt. Hier zullen we onze retail-partners op blijven challengen.”
‘We waarderen het enorm dat de retail Spa Touch Of als een mooie en succesvolle lancering ziet’
Binnen een groeiende categorie is Spa Touch Of een schot in de roos, kunnen Verbeek en Wouda wel concluderen. Bovendien wijzen de cijfers uit dat de penetratie in dit segment nóg veel groter kan. “Wij blijven daarom investeren en innoveren. Niet alleen om de groei van onze eigen producten voort te zetten, maar die van de gehele categorie. Voor natuurlijk mineraalwater is nog veel meer plaats en dat gaan wij bewijzen.”