Het succes van Skyr: combinatie van relevantie en kansen
‘Als challenger hebben wij de mogelijkheid gekregen om ons te bewijzen’
Daadwerkelijk relevantie bieden in zuivel. Het kan, bewees nieuwkomer Arla. Met de IJslandse yoghurt Skyr veroverde zij niet alleen de Nederlandse consument, maar ook de retail. Het leverde de zuivelproducent vanuit verschillende hoeken waardering op, met als meest recente toevoeging de Marketing Award.

Als nieuwkomer de gevestigde Nederlandse zuivelmarkt binnentreden is een uitdaging. Een uitdaging die Arla met de IJslandse yoghurt Skyr met het volste vertrouwen aanging, vertelt managing director Bas Padberg. “De categorie zuivel is weliswaar groot, maar heeft desalniettemin behoefte aan innovatie. Een onderscheidend product als Skyr ís die innovatie.” Een nieuw product in zuivel moet toegevoegde waarde brengen, realiseerde Arla zich. Niet het zoveelste nieuwe smaakje, maar daadwerkelijk relevantie. De natuurlijk, romige, eiwitrijke yoghurt met 0 procent vet biedt deze relevantie, legt Padberg uit. “In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht,
is de Nederlandse zuivelconsument helemaal niet zo traditioneel. De consument heeft behoefte aan variatie en vooral aan verantwoorde producten die inspelen op de nog immer groeiende behoefte aan bewust eten. Onze vetvrije Skyr-yoghurt met uitsluitend natuurlijke ingrediënten sluit hier perfect op aan.” Een visie die de retail direct omarmde, benadrukt hij. “Met name de grote retailers in Nederland zagen de potentie, de trend en het goede verhaal achter Skyr. Dit verhaal zorgde er samen met een goed 360 graden-supportplan voor dat Skyr van meet af aan de kans kreeg om zich te bewijzen op de winkelvloer.”

managing director Bas Padberg
Ontbijtmoment
De positionering van Skyr, het ontbijt, heeft eveneens bijgedragenaan het succes, vertelt de managing director. “We hebben het eiwitrijke Skyr heel duidelijk in de markt gezet voor het ontbijtmoment. Als een vullend product, met veel mondgevoel, waar eindeloos mee gevarieerd kan worden en dat een goede start van de dag biedt.” Bovendien heeft de grote focus op online communicatie een belangrijke rol gespeeld. “Skyr leent zich uitstekend voor het online verhaal van bloggers en social media. Ook dit speelt vandaag de dag een essentiële rol van het aantrekken van (nieuwe) consumenten.”
Relevantie voor alle partijen
Een nieuw product moet een oplossing zijn voor shopper, consument, retailer en merk, benadrukt Padberg. “Om op de lange termijn interessant te blijven, moet de relevantie voor alle betrokken partijen aanwezig zijn.” Als voorbeeld noemt hij een andere succesvolle innovatie van het afgelopen jaar: de Melkunie Versfilter, die zuivel tot wel zeven dagen langer vers houdt. “De consument krijgt er meer smaak voor terug en kan langer genieten van het product, de retail heeft voordeel bij een langere houdbaarheidsdatum en als merk maak je je interessant voor een grote doelgroep. Een win-winsituatie dus.” Arla is trots op de Marketing Award, vertelt Padberg. “En mooie bekroning op ons werk. Het lijkt soms van buitenaf wel makkelijk, maar een nieuw product in de markt zetten is keihard werken.” Zijn dank gaat hierbij in het bijzonder uit naar de retail, vertelt hij, “want zonder hen was het succes van Arla Skyr niet gelukt. De Nederlandse supermarkten hebben ons daadwerkelijk de kans gegeven om ons als challenger te bewijzen. Daar zijn we ze erkentelijk voor.”